50.000 elever skal arbejde med engineering

Millionbevilling fra VILLUM FONDEN skal videreudvikle Engineering i skolen-projektet

5. december 2019

Det kan styrke elevernes motivation og samarbejdsevner at arbejde eksperimenterende med virkelighedsnære problemer i naturfagene. Derfor støtter VILLUM FONDEN Engineering i skolen med 18,7 mio. kr., der over de næste år skal komme 2000 lærere og 50.000 elever til gavn.

Design en bygning, der kan modstå et jordskælv eller byg din egen lodrette have. Den slags opgaver har elever landet over prøvet kræfter med de seneste år gennem programmet Engineering i skolen, der handler om at arbejde undersøgelsesbaseret med at udvikle løsninger på konkrete virkelighedsnære problemstillinger.

Nu får yderligere 50.000 elever muligheden. VILLUM FONDEN har nemlig bevilget 18,7 mio. kr. til at udbrede den undersøgelsesbaserede undervisningsmetode.

Det er anden gang, at VILLUM FONDEN bevilger midler til Engineering i skolen, der blev skudt i gang 2017, og som det første af sin art introducerer engineering som undervisningsmetode i den danske grundskole.

- Agi Csonka, programchef i VILLUM FONDEN

Agi Csonka, programchef i VILLUM FONDEN ser frem til, at endnu flere elever kan få gavn af at arbejde med konkrete problemstillinger i skoletiden.

“Vi ved fra forskningen, at undersøgelsesbaseret undervisning, hvor eleverne arbejder med virkelighedsnære problemer, giver dem en bedre forståelse for, hvad naturfag kan bruges til. Og de bliver bedre til at samarbejde og være vedholdende. Men det er en anden måde at være lærer på, og lærerne efterspørger selv mere kompetenceudvikling på området,” siger Agi Csonka.

Engineering er en undervisningstilgang, hvor eleverne arbejder problembaseret og anvendelsesorienteret med et autentisk problem, som de skal finde deres egen løsning på.

Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, glæder sig over den nye bevilling:

“Engineering-metoden er med til at gøre eleverne til medskabere af teknologi fremfor blot forbrugere. Desuden oplever vi, at den øger elevernes naturfaglige viden og evne til at forholde sig kritisk til teknologien, hvilket er helt afgørende i en tid, hvor teknologi og digitalisering fylder stadig mere og mere. Derfor er vi rigtig glade for at kunne fortsætte arbejdet med at udbrede engineering til endnu flere skoler,” siger Ghita Wolf Andreasen.

- Ghita Wolf Andreasen, direktør Engineer the Future

Anden fase af Engineering i skolen vil frem mod 2023 involvere knap 50.000 elever, over 2000 lærere og 50 skoleledere. Bevillingen gør det blandt andet muligt at introducere engineering på alle landets professionshøjskoler samt kompetenceudvikle naturfagslærere i seks kommuner. Desuden skal pengene gå til at sikre, at endnu flere elever landet over kan medvirke i Engineering Day, der foregår hvert år i uge 45.

Naturfagslærer Anna Clausen fra Firkløverskolen i Vejle Kommune modtog tidligere på året Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris for sit arbejde med netop engineering. Hun nikker genkendende til, at eleverne udvikler deres evne til at samarbejde og løse problemer.

“Når eleverne får lov at udvikle og arbejde med deres egne teknologiske løsninger, motiveres de på en helt anden måde, end når jeg bare formidler fra tavlen. Og jeg oplever tit at få nogle af de elever på banen, der ellers holder sig tilbage af frygt for at lave fejl,” fortæller Anna Clausen.

I første fase af Engineering i skolen-projektet er der udviklet undervisningsmidler inden for engineering, naturfagslærere i fire kommuner er blevet kompetenceudviklet, ligesom der er blevet udviklet en dansk engineering-didaktik.

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, Astra, VIA og Københavns Professionshøjskole.

VILLUM FONDEN er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

VILLUM FONDEN støtter Engineering i skolen

Ghita Wolf Andreasen