Velkommen til KU SCIENCE

PRESSEMEDDELELSE

18. februar 2022

Engineer the Future alliancen byder Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns
Universitet (KU SCIENCE) velkommen i partnerkredsen, der pt. dækker ca. 50 partnere inkl. alle ingeniøruddannelser, virksomheder og flere organisationer.

Dansk erhvervsliv står over for et alvorligt rekrutteringsproblem, der risikerer at ramme både vækst og konkurrenceevne. Prognoser viser entydigt, at erhvervslivet kommer til at mangle kandidater
inden for it, teknologi og naturvidenskab i de næste mange år – og det på trods af flotte optagetal på
uddannelsesinstitutionerne de senere år. Det kræver derfor en ekstraordinær indsats at få flere
unge, særligt kvinder, til at vælge it-, naturvidenskabelige og teknologiske uddannelser. Det er det, der er det fælles langsigtede mål for alle partnere i Engineer the Future.

Thomas Damkjær Petersen, formand for IDA udtaler: ”Når Danmarks førende ingeniør-, it- og science-uddannelsesinstitutioner trækker på samme hammel for at tiltrække studerende, er gennemslagskraften langt større, end når vi går enegang. Derfor er vi meget glade for, at få KU SCIENCE med i partnerskabet. Det gælder for os om at samle kræfterne, så vi kan sikre vores virksomhedspartnere den arbejdskraft, de har brug for. Det gør vi i  Engineer the Future – og det gør vi sammen med vores 50 partnere!”

"De naturvidenskabelige uddannelser er nøglen til mange af de løsninger, som Danmark og verden får brug for, når vi for eksempel skal håndtere klimaforandringer, sikre en grøn omstilling med mere plantebaseret mad og udnytte teknologi til  samfundsgavnlige løsninger. Det kræver også gode
samarbejder på tværs af uddannelser og med  virksomheder og derfor er vi nu blevet en del af
Engineer the Future alliancen” siger Katrine Krogh Andersen, dekan for Det Natur- og
Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.

Ghita (1)

Ghita Wolf Andreasen