Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Konference: Fremtidens Naturfagsundervisning

- fordi virkelige problemer skal ind i undervisningen og få alle børn op af stolene

Afholdes den 14. maj 2020 i København

Tilmeld dig her

Jeg synes simpelthen, det er så kedeligt. Bare at sidde og lytte til hvad læreren siger

- elev om naturfag

’Jeg synes simpelthen, det er så kedeligt. Bare at sidde og lytte til hvad læreren siger’.  Sådan formulerer en dansk elev sine oplevelser med naturfagene i grundskolen. En mavepuster til den danske naturfagsundervisning, der er at finde i en undersøgelse fra UC Syd, og som indkredser en velkendt udfordring:

Hvordan skaber vi en undervisning, der sikrer faglig læring, og som samtidig motiverer eleverne? Skal vi acceptere lidt kedsomhed i ny og næ i faglighedens tjeneste - eller skal vi tage den selvkritiske brille på og ændre vores måder at undervise på?

Det diskuterer vi på konferencen ’Fremtidens Naturfagsundervisning’ den 14. maj - og du er inviteret med.

Vi sætter spot på naturfagsundervisning anno 2020:

  • Hvad skal den indeholde?
  • Hvilke metoder skal i spil?
  • Og hvad skal succeskriterierne være?


Mød landets skarpeste eksperter på området, hør de politiske ambitioner og stil dine egne kritiske spørgsmål

Vi stiller bl.a skarpt på engineering som undervisningsmetode og diskuterer, hvad der sker, når vi beder eleverne udvikle løsninger på konkrete udfordringer. Løfter det begejstringen, kan lærerne overskue den type undervisning, og lærer eleverne overhovedet noget, når de bliver sluppet fri til at eksperimentere?

Stefan Herman, formand for rektorkollegiet I Danske Professionshøjskoler og Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future præsenterer deres visioner for fremtidens undervisning – og tager en walk down memory lane fra deres egen skoletid. Om eftermiddagen inviterer vi til workshops om teknologiforståelse, køn & diversitet samt kompetenceudvikling af danske naturfagslærere.

Vi zoomer ind på nye didaktiske tendenser i klasselokalet, og ser samtidig ud i verden, når Kina-ekspert Christina Boutrup gør os klogere på den buldrende teknologiske udvikling i Kina og løfter sløret for, hvad der sker i naturfagsundervisningen på kinesiske skoler. Er der inspiration at hente – eller skal vi snarere satse på at gøre vores egen undervisningsmodel til en eksportvare?

I løbet af dagen vil du:

  • Få inspiration og redskaber til dit eget arbejde, uanset om du er lærer, arbejder med naturfagsundervisning på kommunalt plan eller i en organisation.
  • Møde nye (og kontroversielle) holdninger
  • Trykke hænder med mennesker du ikke kendte, men som du ville ønske, du havde mødt noget før.
  • IKKE komme til at kede dig….

 

Tilmeld dig med det samme, det er først-til-mølle.

Deltagelse i konferencen er gratis.

Program

Du får fire forskellige oplæg om fremtidens naturfagsundervisning og vi garanterer, at du får en masse brugbart med hjem.

Derudover kan du vælge mellem tre forskellige workshops.

Se hele programmet her

Praktisk info

  • Afholdes den 14. maj 2020 kl. 9.30-15.30
  • Gratis at deltage
  • Adresse:
    Kalvebod Brygge 31
    1780 København V (5 minutters gang fra Københavns Hovedbanegård)
 

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo