Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Samarbejde i Engineering i skolen

Læs om de samarbejdspartnere, der er involveret i Engineering i skolen

En national satsning på mange niveauer

Engineering i skolen udmærker sig ved at være en samlet, koordineret, national satsning, der har som formål at bringe engineering ind i grundskolen.

Det er et langsigtet program, der blandt andet består af udviklingen af en engineering-didaktik, undervisningsmaterialer, kompetenceudvikling af lærere samt en række konkrete aktiviteter og tilbud.

Det betyder, at vi samarbejder på mange niveauer - det kan du læse mere om her på siden.

Teknologipagt - Engineering i skolen

  

Engineering i skolen handler om, at elever skal lære at løse problemer. Når elever får lov til at løse problemer med en naturvidenskabelig tilgang, bliver matematik og naturfag meget mere interessant.

- Ghita Wolf Andreasen, direktør Engineer the Future

Fonde og organisationer

Engineering i skolen består af fire primære partnere: Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra, VIA University College.

Programmet er finansieret af VILLUM FONDEN, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Projektet/programmet indeholder blandt andet kompetenceudvikling af naturfagslærere i en række kommuner. Derudover deltager skoler og lærere fra hele landet i enkeltaktiviteter som fx Engineering Day.

Kommuner og lærere

Samarbejde med kommuner og lærere udgør et centralt element i Engineering i skolen.

Kommunerne Vejle, Holstebro, Horsens og Lyngby Taarbæk har haft naturfagslærere og skoleledere med på kompetenceudviklingsforløb i engineering.

Kort sagt betyder det, at de benytter sig af Engineering i skolen-projektets kompetenceudviklings-model.

I 2020 forventes opstart af yderligere kommuner.

Hvad er kompetenceudviklings-modellen?

Med kompetenceudviklings-modellen kan op imod 70 lærere og cirka ti skoleledere på tværs af hver kommunes skoler kompetenceudvikles.

Konkret indeholder modellen tre hovedpunkter:

  1. Kompetenceudvikling af lærere gennem workshopdage organiseret efter bl.a. aktionslæringsprincipper og læringsfællesskaber
  2. En observationspakke, hvor Engineering i skolen-konsulenter observerer undervisningen og giver feedback til lærere i praksisperioder
  3. Et lederspor, hvor skoleledere klædes på til at skabe det organisatoriske rum for lærernes professionelle udvikling i skolens praksis

Kompetenceudviklingsforløbet tilpasses den enkelte kommune, men ideelt set løber det over tre semestre. Fem til 10 lærere deltager i første semester, hvorefter kommunens øvrige lærere deltager i forløbet i andet og tredje semester.

Forløbet er fortrinsvis tiltænkt lærere i matematik, natur/teknologi, biologi, geografi, fysik/kemi og håndværk/design.

 

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo