Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Samarbejde i Engineering i skolen

Læs om de samarbejdspartnere, der er involveret i Engineering i skolen

En national satsning på mange niveauer

Engineering i skolen udmærker sig ved at være en samlet, koordineret, national satsning, der har som formål at bringe engineering ind i grundskolen.

Det er et langsigtet program, der blandt andet består af udviklingen af en engineering-didaktik, undervisningsmaterialer, kompetenceudvikling af lærere samt en række konkrete aktiviteter og tilbud.

Det betyder, at vi samarbejder på mange niveauer - det kan du læse mere om her på siden.

Teknologipagt - Engineering i skolen

  

Engineering i skolen handler om, at elever skal lære at løse problemer. Når elever får lov til at løse problemer med en naturvidenskabelig tilgang, bliver matematik og naturfag meget mere interessant.

- Ghita Wolf Andreasen, direktør Engineer the Future

Fonde og organisationer

’Engineering i skolen’ er et samarbejde mellem fire partnere: Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, VIA University College og Astra.

Programmet er finansieret af VILLUM FONDEN.

Engineering i skolen indeholder blandt andet kompetenceudvikling af naturfagslærere i en række kommuner. Derudover deltager skoler og lærere fra hele landet i enkeltaktiviteter som fx Engineering Day.

 

Kommuner og lærere

Samarbejde med kommuner og lærere udgør et centralt element i Engineering i skolen.


I første fase af Engineering i Skolen som løb fra 2017 – 2020, deltog kommunerne Vejle, Holstebro, Horsens og Lyngby-Taarbæk, om alle havde naturfagslærere og skoleledere med på kompetenceudviklingsforløb i engineering.

I foråret 2020 startede anden fase af Engineering i skolen. Her deltager fem nye kommuner: Jammerbugt, Skanderborg, Ringkøbing-Skjern, Svendborg og Ishøj.

Hvad er kompetenceudviklings-modellen?

Med kompetenceudviklings-modellen bliver op imod 70 lærere og ti skoleledere på tværs af hver kommunes skoler kompetenceudvikles.
Konkret indeholder modellen tre hovedpunkter:

Konkret indeholder modellen tre hovedpunkter:

  1. Kompetenceudvikling af lærere gennem workshopdage organiseret efter bl.a. aktionslæringsprincipper og læringsfællesskaber

  2. En observationspakke, hvor Engineering i skolen-konsulenter observerer undervisningen og giver feedback til lærere når de afprøver engineering i praksisperioderne mellem workshops

  3. Et lederspor, hvor skoleledere klædes på til at skabe det organisatoriske rum for lærernes professionelle udvikling i skolens praksis.

Kompetenceudviklingsforløbet tilpasses den enkelte kommune og løber typisk over tre semestre.
Forløbet er fortrinsvis tiltænkt lærere i matematik, natur/teknologi, biologi, geografi, fysik/kemi og håndværk/design

Forløbet er fortrinsvis tiltænkt lærere i matematik, natur/teknologi, biologi, geografi, fysik/kemi og håndværk/design.

 

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole, og Astra, finansieret af Villum Fonden.

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo