Om Engineering i skolen

Engineering i skolen er et ambitiøst program til 30 millioner kroner, som skal bringe engineering ind i undervisningen  i de danske grundskoler. Her kan du læse mere om Engineering i skolen, hvem der står bag, og hvad du kan bruge projektet til som lærer.

Vi har i Engineering i skolen udviklet en Engineering didaktik, som du kan hente her. 

Hent den nye didaktik

 

Hvorfor er der brug for Engineering i skolen?

Skal danske børn og unge kunne følge med den hastige teknologiske udvikling, der præger det moderne samfund, er det vigtigt, at de mestrer og kan forholde sig kritisk til teknologiske og naturvidenskabelige løsninger. De skal med andre ord være teknologisk dannede.

Potentialet inden for teknologiudvikling er enormt og afgørende for både vækst og velfærd. Forudsætningen for, at dette potentiale kan udnyttes, er imidlertid, at fremtidige generationer har lyst til at engagere sig i naturvidenskab og teknologi – og her halter det. Prognoser viser, at Danmark kommer til at mangle 10.000 naturvidenskabelige og teknologiske kandidater i 2025.

For at øge forståelsen af naturvidenskab og teknologi hos fremtidige generationer har Engineer the future samlet en række organisationer, uddannelsessteder og kommuner om projektet ’Engineering i skolen’, der er en fælles, koordineret, national indsats.

Formålet er at bringe engineering ind i naturfagsundervisningen i grundskolen og bidrage til, at flere børn og unge opnår teknologisk og naturvidenskabelig indsigt som en del af deres almendannelse og ad den vej får større interesse for naturvidenskab og teknologi.

Hvad er engineering?

Vision og mission

Karakteristika ved engineering i undervisningen

Målsætninger for Engineering i skolen

Partnere i Engineering i skolen

Fonde og finansiering

Advisory Board

 

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 

 

Når vi arbejder med engineering, kan jeg se, at eleverne lærer mere, end når de bare får en opskrift på en øvelse. Eleverne bringer teorien i spil, de træner de faglige begreber og kan derfor bedre huske dem efterfølgende

- Nina Gjettermann, lærer Rønne Privatskole