Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Lyden der forsvandt

Hent opgaven, se videovejledning og få inspiration

Her finder du

Alt det du skal bruge til opgaven 'Lyden der forsvandt'. Hvis ikke du har fået tilsendt opgaven og de øvrige undervisningsmaterialer, skal du bare skrive dig op i formularen nedenfor. Så lander de i din indbakke et øjeblik efter. Denne opgave er udviklet til udskolingen, men kan justeres til mellemtrinnet. 

Historien

Musik er fantastisk – både at lytte til, og når man spiller det selv. Men det kan også være temmelig forstyrrende, hvis der spilles højt. Signe og Carl Emil har fået lov at indrette et øvelokale til deres band i den ejendom, hvor de bor. Der er dog én betingelse: Ingen må blive generet af deres musik. I skal derfor hjælpe dem med at lydisolere lokalet, så de kan spille uden at forstyrre naboerne.

Udfordring

I skal designe en løsning til lydisolering af væggene i øvelokalet. Efter at I har testet forskellige materialers evne til at lydisolere, skal I designe og konstruere en model af en lydisoleret væg, som sikrer, at naboerne ikke bliver generet.

Fagligt fokus

Eleverne undersøger, får idéer, konkretiserer, konstruerer og forbedrer en model af en lydisolerende væg ved hjælp af simple materialer og værktøjer. De får erfaring med og viden om bl.a. materialers egenskaber og ingeniørens arbejdsmetode.

Brug evt. opgavesættet i et forløb om Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.

Læs mere i lærervejledningen, som er en del af opgavesættet.

Målgruppe

Udskoling, men kan tilpasses til mellemtrinnet.

Inspirationsvideo: Lyden der forsvandt

Hvad er engineering?

Videovejledning: Sådan bygger du testkassen

Galleri

Gå til galleriet, hvor I kan indsende billeder af jeres løsninger fra Engineering Day 2019.

Galleri

Evaluering af Engineering Day 2019

Tak! Vi sætter stor pris på alle evalueringer, så vi kan forbedre os til Engineering Day 2020. Giv os din feedback gennem linket herunder:

Klik her

 

Få tilsendt opgaverne!

Vi er glade for at kunne præsentere de nye opgaver til Engineering Day 2019. Skriv dig op i formularen herunder og få tilsendt de to opgavesæt med lærervejledning, elevark, links til inspirationsvideoer, videovejledninger og galleri samt en PowerPoint-præsentation, som du kan bruge direkte i din undervisning.

Vil du have et smugkig, så hent opgaven her. Du skal skrive dig op formularen nedenfor for at modtage lærervejledningen:

Download opgaven (uden lærervejledning)

Obs. skriv dig op i formularen herunder for at modtage lærervejledning!

For at kunne holde dig orienteret og sende nyheder om Engineering Day, så skal vi bruge dine oplysninger. Når du udfylder formularen, giver du derfor samtykke til, at Engineer the Future må gemme dine kontaktoplysninger med henblik på opfølgende kontakt.

Oplysningerne vil kun blive brugt af Engineer the Future i vores arbejde og deles ikke med nogen. Du kan altid trække dit samtykke tilbage via mail.

* obligatorisk
Interesseret i pressedækning ifbm. Engineering Day *
 

Engineering model

Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.

Er du interesseret i bruge nogle af de metodekort, der er udviklet til hver delproces, kan du finde dem og mere information her hos Astra.

 

Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 

Læs mere om Engineering i skolen

 

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo