Lyden der forsvandt
Hent opgaven, se videovejledning og få inspiration
Her finder du
Alt det du skal bruge til opgaven 'Lyden der forsvandt'. Hvis ikke du har fået tilsendt opgaven og de øvrige undervisningsmaterialer, skal du bare skrive dig op i formularen nedenfor. Så lander de i din indbakke et øjeblik efter. Denne opgave er udviklet til udskolingen, men kan justeres til mellemtrinnet.
Historien
Musik er fantastisk – både at lytte til, og når man spiller det selv. Men det kan også være temmelig forstyrrende, hvis der spilles højt. Signe og Carl Emil har fået lov at indrette et øvelokale til deres band i den ejendom, hvor de bor. Der er dog én betingelse: Ingen må blive generet af deres musik. I skal derfor hjælpe dem med at lydisolere lokalet, så de kan spille uden at forstyrre naboerne.
Udfordring
I skal designe en løsning til lydisolering af væggene i øvelokalet. Efter at I har testet forskellige materialers evne til at lydisolere, skal I designe og konstruere en model af en lydisoleret væg, som sikrer, at naboerne ikke bliver generet.
Fagligt fokus
Eleverne undersøger, får idéer, konkretiserer, konstruerer og forbedrer en model af en lydisolerende væg ved hjælp af simple materialer og værktøjer. De får erfaring med og viden om bl.a. materialers egenskaber og ingeniørens arbejdsmetode.
Brug evt. opgavesættet i et forløb om Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår.
Læs mere i lærervejledningen, som er en del af opgavesættet.
Målgruppe
Udskoling, men kan tilpasses til mellemtrinnet.
Engineering model
Engineering designprocessen består af 7 delprocesser, som du kan læse mere om ved at klikke nedenfor.
Er du interesseret i bruge nogle af de metodekort, der er udviklet til hver delproces, kan du finde dem og mere information her hos Astra.
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, VIA University College, Københavns Professionshøjskole og Astra, finansieret af Villum Fonden.
Læs mere om Engineering i skolen