På opdagelse for at spare på ressourcerne

På opdagelse for at spare på ressourcerne

Mit besøg

Jeg vil fortælle min historie om vejen fra uddannet smed til efterfølgende at blive ingeniør. Min historie skal ramme to grupper:

  1. Ikke bogligt stærke: de skal inspireres og motiveres til, at det er okay at bliver håndværker, og at der er mulighed for at blive ingeniør efterfølgende.
  2. Bogligt stærke: de skal opleve, hvor spændende det er, at være ingeniør, og at der ikke kun er en vej.

I anden del af mit besøg skal eleverne prøve kræfter med produktionsoptimering. Eleverne skal i grupper finde den korteste vej igennem en labyrint.
Vi gennemgår efterfølgende løsningen og diskuterer,  hvordan øvelsen hænger sammen med virkelighedens produktionssystemer. 

Mine aktiviteter

For at aktivere eleverne vil jeg:

  • Medbringe en svejsehjelm for at symbolisere, hvor jeg startede min ingeniørkarriere
  • Spørge om eleverne kender nogen, som er ingeniør og om de selv drømmer om at blive ingeniør. Samtidig med vil vi diskutere, hvilken type person en ingeniør er: klog, nørdet eller måske cool? Kunne han/hun godt være en af os?
  • Lade eleverne løse en labyrint i små grupper, hvor de skal finde den korteste vej fra start til slut. Labyrinten kan sammenlignes med en produktion af maskiner, arbejdsgange m.m.

Mit arbejde og min uddannelse

Jeg arbejder i Rambøll, hvor jeg rådgiver vores kunder i projekt- og porteføljestyring. Jeg er uddannet smed (Plade- og konstruktionssmed) og har efterfølgende læst til ingeniør (Produktion og ledelse).

Mig

I min fritid kan jeg godt lide at være aktiv,. Lige nu træner jeg f.eks. op til at løbe mit første halvmaraton. Desuden er jeg frivillig på et plejehjem, hvor jeg besøger ensomme ældre og tager dem med på cykelture på plejehjemmets trehjulede cykler.

 

Se flere oplæg