Jeg viser forskellen på fysik og kemi

Jeg viser forskellen på fysik og kemi

Mit besøg

I besøget demonstrerer jeg forskellen på fysik og kemi i følgende forskellige forsøg, som skal aktivere eleverne.

  1. Indledning af forsøg med hemmelig skrift.
  2. Fysikforsøg med fyldning af en beholder (ved ældre klasser beregning af stens massefylde).
  3. Afsløring af den hemmelige skrift og samtidig en kemisk forklaring.
  4. Fortælling om, hvorfor jeg blev fascineret af kemi og IT.
  5. Trykfald i kolonner med sammentrykkelige partikler (En kolonne er et lodret rør med en si i bunden, der kan tilbageholde kolonnens partikler. Kolonnen er velegnet når man ønsker kontakt mellem partikler og væske i en jævn strøm, og smart, fordi man i én arbejdsgang kan adskille partikler og væske).
  6. Modstrømsudludning med centrifuger (som gør det muligt at genbruge skyllevand i flere trin og dermed spare en masse vand, når man fx renser laboratorieudstyr).

Forsøgene er som sagt med elevaktivitet, mens de to sidste punkter er for ældre klasser, hvis der er tid nok.

Mit arbejde

Jeg arbejdede hos Dyrups Trykfarvefabrik i 4 år med flexofarver til tryk på bæreposer.

Herefter var jeg ansat i Novozymes i 16 år, hvor jeg arbejdede med oprensning af enzymer i pilot plant og trouble shooting for enzymproduktionen samt optimering af enhedsoperationer (dvs. det enkelte trin med bestemt udstyr, som indgår i en samlet produktionsproces, fx filtrering, inddampning og gæring).

Senest har jeg arbejdet for NNIT i 22 år med vedligeholdelse og udvikling af Enterprise Ressourse Planning, som er et IT-system, der samler data for fx indkøb, lagerbeholdning, produktion, salg og økonomi i et samlet system.

Min uddannelse

Jeg lavede kemiforsøg i kælderen fra jeg var 11 år og vidste, jeg ville være kemiingeniør inden gymnasiet. Jeg valgte proceskemi på DTU for at lære mere om kemiske enhedsoperationer og processtyring. Efter et par år i det første job tog jeg en HD i regnskab. Som 62-årig tog jeg CPIM (Certified Production and Inventory Management) hos APICS. Som softwareudvikler er jeg selvlært, men har selvfølgelig været på en masse kurser og konferencer.

Mig

Min største hobby er fremstilling af dessertvin af havens frugter i kælderen. Jeg startede i gymnasiet og har fået rigtig godt styr på det med et eget udviklet IT-program og apparatur.

Som ung var jeg nørdet og noget af en læsehest. Jeg har altid været begærlig efter viden om den fysiske og teknologiske verden. Nørkleriet med tingene har gjort mig til handy-man. Jeg kan lide at undervise, bare det er noget jeg har forstand på eller kan nå at sætte mig ind i.

Som de senest tilkomne interesser kan jeg nævne teknisk analyse vedrørende investering og hjerneforskningen de sidste 15 år.