Nogle funktionaliteter vises ikke i Internet Explorer - brug en af disse browsere for at få den bedste oplevelse: Chrome, Safari eller Firefox. Vi beklager ulejligheden.

Nyt om Engineering i skolen

Ny engineering-didaktik og kompetenceudviklingsforløb

 
PRESSEMEDDELELSER
21. februar 2017

I programmet Engineering i skolen har vi netop udgivet en didaktik, som klæder lærerne på til at undervise i ingeniørens arbejdsmetode i 4-10. klasse.

Engineering-didaktikken giver lærerne værktøjer til at tilrettelægge naturfagsundervisningen, så eleverne kan arbejde med at løse et konkret problem eller behov. Engineering-didaktikken  rummer en model, der gør det muligt for lærerne at inddrage ingeniørernes arbejdsmetode i undervisningssammenhæng. Som i autentisk ingeniørarbejde tager engineering-undervisning eleverne gennem en iterativ proces i arbejdet på at udvikle konkrete løsninger.

Indtil videre deltager lærere fra fire kommuner i kompetenceudviklingsforløb, hvor de gennem workshops og praksisarbejde får viden og erfaringer med engineering-undervisning som del af naturfagsundervisningen i grundskolen.

Lærere fra andre kommuner kan frit benytte sig af didaktikken og af de aktiviteter, der ellers er en del af Engineering i skolen. På sigt skal kompetenceudviklingsforløbet klæde naturfagslærere fra en række andre kommuner på til at tilrettelægge engineering-undervisning.

I en engineering-design proces arbejdes der med syv del-processer frem mod konstruktionen af en prototype. Først skal eleverne forstå udfordringen og dernæst skal de i gang med at undersøge, få ideer, forbedre, konkretisere og konkretisere. Til sidst skal eleverne præsentere deres endelige prototype. Se engineering-modellen nedenfor.

Læs mere om Engineering i skolen her

 

Lærere fra andre kommuner kan frit benytte sig af didaktikken og af de aktiviteter, der ellers er en del af Engineering i skolen. På sigt skal kompetenceudviklingsforløbet klæde naturfagslærere fra en række andre kommuner på til at tilrettelægge engineering-undervisning.

 

 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo
 logo