Kompetenceudvikling i kønsbevidsthed

Når du arbejder kønsbevidst, vil du:

  • støtte alle elevers lærings- og udviklingsmuligheder
  • øge elevers skoletrivsel
  • skabe synlighed om køns påvirkning af forskellige elevers deltagelsesmuligheder
  • skabe rammer for at øge alle elevers deltagelse i undervisningen.

Udvikling af undervisningspraksis

Vil du arbejde med kønsbevidsthed i naturfag, er der udviklet metodekort, der kan understøtte dette. Der er desuden udarbejdet cases, som kan bruges til at arbejde med kønsbevidsthed i lærerteams.

Kompetenceudvikling i kønsbevidsthed

Kønsbevidsthed handler om at:

  • synliggøre hverdagens kønskonstruktioner
  • udfordre stereotype forestillinger om køn
  • blive bevidst om kønnede for-forståelser og forventninger til eleverne
  • være nysgerrig på elevernes kønnede adfærd i undervisningen
  • skabe mangfoldige deltagelsesmuligheder for eleverne.

Kontakt os, hvis I ønsker kompetenceløft i eller oplæg om kønsbevidsthed. I et samarbejde kan vi blandt andet tilbyde:

  • indblik i kønsbevidsthed og engineering
  • mulighed for at udvikle, afprøve og tilpasse undervisningsforløb ud fra en kønsbevidst tilgang
  • mulighed for at planlægge kønsbevidst undervisning i samarbejde med kollegaer
  • faglig sparring og materialer til gennemførelse af kønsbevidst engineering-undervisning.
David

David Russel

Uddannelseskonsulent

Kønsbevidst naturfagsundervisning er et samarbejde mellem Engineer the Future og Københavns Professionshøjskole, finansieret af Villum Fonden.

  • Engineer the Future logo
  • KP-Københavns Professions Højskole
  • Villum Fonden