Temperatur i klasselokalet

Engineering-inspirationsforløb

Forløbsbeskrivelse

I vinteren 2022/23 blev temperaturen i danske skoler sænket til 19°C for at håndtere de stigende energipriser, men den optimale temperatur for komfort og koncentration ligger ifølge en Realdania-rapport mellem 21 og 23°C. Forløbet bygger på kernestof i termodynamik og ellære og anvender elevernes grundlæggende viden om energi, varme og Arduino-programmering fra teknologi.

Udfordring og produkt

Eleverne skal designe en prototype af et elektronisk termometer baseret på en NTC-termistor, som kan bruges til at måle temperaturen i jeres klasselokale.

Kernestof

  • Temperaturskalaer
  • Ellære
  • Strøm, spænding og resistans
  • Serie- og parallelforbindelse
  • Elektriske kredsløb
  • Spændingsdeler
  • Resistivitet
  • Thermistorer – NTC

Eleverne forventes at opnå kompetencer inden for:

  • Indhentning af teori
  • Planlægning af forsøg
  • Kalibrering af sensor
  • Indse at valget af thermistor og resistor afgør nøjagtighed
  • Test af sensor
  • Vurdering af nøjagtighed og præcision

Supplerende stof

  • Programmering af arduino

Fag

Fysik B

Omfang

12 lektioner à 60 minutter

Udarbejdet af

Kasper W. Risgaard, EUC-Nord.

Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden