
Temperatur i klasselokalet
Engineering-inspirationsforløb
Forløbsbeskrivelse
I vinteren 2022/23 blev temperaturen i danske skoler sænket til 19°C for at håndtere de stigende energipriser, men den optimale temperatur for komfort og koncentration ligger ifølge en Realdania-rapport mellem 21 og 23°C. Forløbet bygger på kernestof i termodynamik og ellære og anvender elevernes grundlæggende viden om energi, varme og Arduino-programmering fra teknologi.
Udfordring og produkt
Eleverne skal designe en prototype af et elektronisk termometer baseret på en NTC-termistor, som kan bruges til at måle temperaturen i jeres klasselokale.
Kernestof
- Temperaturskalaer
- Ellære
- Strøm, spænding og resistans
- Serie- og parallelforbindelse
- Elektriske kredsløb
- Spændingsdeler
- Resistivitet
- Thermistorer – NTC
Eleverne forventes at opnå kompetencer inden for:
- Indhentning af teori
- Planlægning af forsøg
- Kalibrering af sensor
- Indse at valget af thermistor og resistor afgør nøjagtighed
- Test af sensor
- Vurdering af nøjagtighed og præcision
Supplerende stof
- Programmering af arduino
Fag
Fysik B
Omfang
12 lektioner à 60 minutter
Udarbejdet af
Kasper W. Risgaard, EUC-Nord.
Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.