LAR-løsninger i dit lokalområde

Engineering-forløb

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb skal eleverne udpege et sted i deres lokalområde og vurdere de nuværende jordbundsforhold ud fra virtuelle boreprøver. På baggrund heraf skal de dimensionere et vejbed, som vil kunne aflede vand fra et skybrud. Eleverne skal i forløbet tilegne sig viden om vandets kredsløb, vandbalance og jordbundsforhold, så de kan sammensætte en optimal filterjord.

Udfordring og produkt

Eleverne skal placere og dimensionere et vejbed og konstruere en god filterjord til vejbedet.

Kernestof

Vandets kredsløb

  • Fordampning
  • Nedbør
  • Overfladisk afstrømning
  • Underjordisk afstrømning
  • Infiltration herunder K-værdi
  • Mættet og umættet zone og grundvandsspejl
  • Jordbund
  • Porøsitet
  • Permeabilitet
  • Kornstørrelsesfordeling i jord
  • pH’s betydning i forhold til optimal plantevækst
  • Ionbinding i ler og humus overfor sand
  • Humus i forhold til at binde næringsstoffer, rense jorden og tilbageholde vand
  • Krummestruktur og enkeltkornstruktur

Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning

  • Klimaændringer
  • Øgede nedbørsmængder og skybrud som følge af global opvarmning

LAR

  • LAR-løsninger med særligt fokus på vejbede og filterjord
  • Betydningen af befæstede arealer i forbindelse med byudvikling og klimatilpasning

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling

  • Mål 13 klimaindsats
  • Mål 11 Bæredygtige byer og lokalsamfund

Fag

Naturgeografi C og B

Omfang

6 lektioner à 90 minutter

Udarbejdet af

Louise Stetkær, Hvidovre Gymnasium og HF og Camilla Ehlers-Kock, Virum Gymnasium.

Materialer til download

  • Lærervejledning
  • Lektionsplan
  • PPT "LAR-løsninger i dit lokalområde"
  • Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
  • Elevmetodekort
  • PPT "Introduktion til engineering". 

Hent alle materialer

Udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.

  • Engineer the Future logo
  • Regionh Logo