Hvordan kan vi registrere, når regnskoven fældes?

Engineering-inspirationsforløb

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb introduceres eleverne til problematikken omkring rydning af tropisk regnskov og teori om regnskovens økosystem. Eleverne opstiller kriterier for en løsning, som kan give myndighederne mulighed for at overvåge regnskoven. De designer ved hjælp af satellitbilleder en prototype, som kan registrere, når regnskoven bliver fældet. I arbejdet med udfordringen vil eleverne lære om overvågning af jordoverfladen fra satellitter og sammensætning af satellitbilleder ud fra farvebånd, som ikke er synlige for det menneskelige øje. Elevernes løsning, sammen med erfaringer fra og refleksioner over processen, præsenteres i en screencast.

Udfordring og produkt

Eleverne skal designe en digital løsning, som kan gøre det muligt for myndighederne i fx Indonesien at overvåge regnskoven, så myndighederne kan forhindre illegal skovrydning.

Kernestof

  • Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund.
  • Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre

Supplerende stof

Satellitbilleder

Fag

Naturgeografi B/C

Omfang

6 moduler à 95 minutter

Udarbejdet af

Ebbe Skovgård Brønnum, Rosborg Gymnasium og HF.

Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden