
Design en kræftscanner
Engineering-forløb
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb skal eleverne udvikle en simpel kræftscanner ud af de ting, der er i fysiklokalet, og derigennem undersøge, om man kan designe hospitalsudstyr, der er til at betale i ressourceknappe områder i verden.
Forløbet dækker kernestoffet i radioaktivitet for stx eller kan vælges som valgfrit emne på htx. Eleverne behøver ingen forhåndsviden om radioaktivitet. Hvis man kører det som valgemne på htx, kan man gå direkte fra de indledende undersøgelser (lektion 3) til idefasen (lektion 8). Ligeledes kan man på stx vælge at køre dette forløb efter et mere traditionelt forløb om radioaktivitet og dermed starte ved idefasen (lektion 8).
Udfordring og produkt
Eleverne udgør et hold af innovative ingeniører og forskere, der har til opgave at bygge en prototype på en billig scanner, der kan lokalisere en kræftknude og være en realistisk løsning for lande med få ressourcer.
Kernestof
- Radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven (kernestof stx, evt. valgfrit emne på htx).
Supplerende stof
- Om usikkerheder og GM-røret
Fag
Fysik B (og A)
Omfang
12 lektioner à 70 minutter.
Udarbejdet af
Gymnasielærere Martin Sørensen og Mie Kristensen
Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden