
Design en håndvarmer
Engineering-inspirationsforløb
Forløbsbeskrivelse
En murer eller tømrer arbejder både inde og ude året rundt, og det kan være udfordrende, når det er rigtig koldt. Her er det selvfølgelig nødvendigt med varmt tøj, men store tykke vanter eller luffer er ikke praktisk, da det besværliggør håndteringen af værktøjet. I dette forløb skal eleverne selv udvikle, fremstille og teste små prototyper af kemiske håndvarmere på grundlag af en oxidationsproces af jern. Herunder skal de undersøge håndvarmerens temperaturudvikling og brugbarhed.
Udfordring og produkt
Eleverne er ansatte i en udviklingsafdeling i en ingeniørvirksomhed. En kunde har henvendt sig for at få hjælp til udvikling af en kemisk håndvarmer.
- Eleverne skal i mindre grupper undersøge forskellige blandinger af jern, salt og vand for at finde en god kemisk kombination, der giver en komfortabel og stabil varmeudvikling.
- Resultaterne skal bruges til at udvælge en blanding til en prototype, som eleverne skal fremstille.
- Prototypen skal anvendes i en realistisk afprøvning.
Kernestof
Kemi:
- Redox-processer
- Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- Exoterme og endoterme processer
Fysik:
- Energi
- Varme
- Effekt
Matematik:
- Modellering
Fag
Matematik, fysik, kemi B/C
Omfang
10 lektioner à 50 minutter
Udarbejdet af
Gert Husum og Jens Kristian Mikkelsen, Hjørring Gymnasium STX & HF.
Materialer til download
Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.