
Design dit eget stenbatteri
Engineering-forløb
Forløbsbeskrivelse
I forløbet introduceres eleverne til emnet energilagring og de problemer, dette medfører samt mulige løsninger såsom stenbatterier til lagring af energi.
Eleverne skal i rollen som rådgivende ingeniører udarbejde anbefalinger til en kunde baseret på deres erfaringer med selv at bygge og teste prototyper af batterier bygget af små sten. Herunder skal de bestemme den specifikke varmekapacitet af de sten, de anvender. De skal undersøge forskellige selvvalgte aspekter af stenbatteriet såsom nyttevirkning ved opvarmning, afkølingen eller andet.
Udfordring og produkt
Eleverne skal i mindre teams bygge og undersøge et stenbatteri og lave en anbefaling til kunden om metodens brugbarhed.
Kernestof
Fysik:
- Effekt, energi og varme
- Varmekapacitet
- Specifik varmekapacitet
- Energikvalitet
- Nyttevirkning
Matematik:
- Modellering
Supplerende stof
Verdensmål 7 om bæredygtig energi kan inddrages
Fag
Fysik B og matematik A/B
Omfang
7 lektioner à 85 minutter
Udarbejdet af
Dorthe Agerkvist og Marianne Jakobsen, Herlev Gymnasium & HF.
Materialer til download
- Lærervejledning
- Lektionsplan
- PPT "Design dit eget stenbatteri"
- PPT "Introduktion til engineering"
- Elevopgave: Narrativ, udfordring og kriterier
- Elevark: Spørgsmål til logbog
- Elevvejledning: Stens varmekapacitet
Udviklet med støtte fra Region Hovedstaden.