Optimér en myslibar

Engineering-forløb

Forløbsbeskrivelse

I dette engineering-forløb undersøger eleverne, om populære myslibarer virkelig er så sunde, som man tror, ved at måle deres effekt på blodsukker og glykæmisk indeks (GI).
Undervejs arbejder de som forskere og produktudviklere, hvor de tester en kommerciel myslibar og derefter udvikler deres egen, sundere version med lavere GI.
Forløbet afsluttes med, at eleverne præsenterer deres myslibar og resultater via poster og smagsprøver.

Udfordring

Eleverne skal i grupper designe og producere en myslibar, som er et ”sundere” alternativ til en kommerciel myslibar.

Kernestof

  • Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
  • Enzymer: Opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
  • Biokemiske processer: respiration.

Supplerende stof

  • Sundhed, sygdom og medicin
  • (Biologisk produktion)
  • (Bioteknologi med inddragelse af diabetes og insulinproduktion).

Fag

Biologi B

Omfang

19 moduler à 70 min.

Udviklet af

Silas Mølgaard Svarrer, Nørresundby Gymnasium & HF

Materiale til download

Lærervejledning

Elevark med elevopgave

PPT, der dækker hele forløbet (er på vej)

Arbejdsark

Udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden og Lundbeckfonden.

  • Engineer the Future logo
  • Villum Fonden
  • Lundbeck Fonden
  • Novo nordisk fonden